
Muzyka stanowiła jedną z podstaw
ruchu hippisowskiego. Stanowiła ona silniejsze spoiwo od ideologii. Muzyka w ruchu hipisowskim była
jednym z najważniejszym elementów. To wtedy powstał swoisty metajęzyk będący
połączeniem muzyki i treści zawartej w tekstach oraz niezwykłe poczucie
braterstwa pomiędzy muzykami na scenie a publicznością. Muzyka była
bardzo ważnym środkiem przekazu, pozwalającym na głoszenie haseł miłości,
pokoju i wolności. W 1967 powstała PSYCHODELA która odzwierciedlała nastroje dzieci-kwiatów
Obok nurtu rocka psychodelicznego, reprezentowanego przez szereg zespołów, większość wykonawców rockowych których muzyka nie był akceptowana przez połowę starszego społeczeństwa lub folkowych zbliżyła się stylistycznie do tego kierunku lub zaakcentowała swój związek z nowym nurtem przez choćby zapuszczenie włosów i styl ubierania.
Obok nurtu rocka psychodelicznego, reprezentowanego przez szereg zespołów, większość wykonawców rockowych których muzyka nie był akceptowana przez połowę starszego społeczeństwa lub folkowych zbliżyła się stylistycznie do tego kierunku lub zaakcentowała swój związek z nowym nurtem przez choćby zapuszczenie włosów i styl ubierania.
Wykonawcy itp.
·
Jednymi z
najbardziej reprezentatywnych zespołów epoki hippisów były Jefferson Airplane, Quicksilver Messenger Service i Grateful Dead, których członkowie żyli w komunach. W Wielkiej
Brytanii był to zespół Traffic
·
Płyta Jefferson
Airplane Surrealistic Pillow z lutego
1967 stała się sztandarem nowego ruchu (utwór „White Rabbit” o białym króliku
podróżującym po krainie LSD – zapożyczenie z Alicji w krainie czarów, czy „Somebody to Love”,
preludium do wolnej miłości).
·
Następnie The Beatles wydało w czerwcu
płytę Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band z
piosenką „Lucy in the Sky with Diamonds”,
która stała się nieoficjalnym hymnem hippisów (mającym być opisem podróży po
LSD wśród mandarynkowych drzew pod marmoladowym nieboskłonem – według Johna Lennona,
autora piosenki, tytuł, jak i tekst, inspirowane były słowami syna artysty, i
jako takie nie miały żadnego związku z LSD)
·
W tym samym roku Scott McKenzie śpiewał, że kto
przyjedzie do San Francisco, na pewno spotka ludzi z kwiatami we włosach i
przeżyje lato miłości.
·
Z kolei Albert Hammond głosił, iż nigdy
nie pada deszcz w południowej Kalifornii (Seems it Never Rains in Southern
California). Miasto to rozsławiało mnóstwo piosenek zespołów, związanych z
ruchem – wart przypomnienia jest tu również przebój grupy America o wymownym tytule: Everyone
I Meet Is from California. Kalifornia, a szczególnie San Francisco, stały
się mekką ruchu hippisów.
·
W piosence Country Joe
McDonalda Sometimes-I-Feel-Like-I’m-Fixin'-to-Die Rag słyszymy
manifest antywojenny, z powtarzającymi się słowami: What are we
fightin’ for?. Podobną tematykę podejmuje słynny przebój grupy Buffalo Springfield For What’s It Worth;
w wolnym tłumaczeniu na polski tytuł brzmi: Czy warto? – i to
właśnie pytanie przyświeca treści słów piosenki, której tematem jest wojna,
przemoc i chaos wielkomiejskiego życia.
·
Najważniejszymi wykonawcami z kręgu muzyki
hippisowskiej byli: The Doors, The Animals, The Beatles, Bob Dylan, Van Morrison i Joan Baez.
·
Z kolei znaczny wpływ ruch hippisowski odcisnął
na twórczości takich zespołów jak Led Zeppelin (swoiste epitafia hippisów: Going
to California, Misty Mountain Hop) czy Uriah Heep.
·
Kwintesencją muzyki hippisowskiej była
składanka Woodstock 69, będąca zapisem najlepszych występów na
legendarnym festiwalu muzycznym w Woodstock w 1969
roku, trzy dni pokoju i muzyki.

Nieformalnie Woodstock Festival lub Woodstock – odbył się
w dniach od 15 do 18 sierpnia 1969 na farmie M. Yasgura w Bethel koło Nowego
Jorku. Jego hasłem było: Peace, Love and Happiness („pokój, miłość i
szczęście”). Mimo tego, że festiwal nie był reklamowany w środkach masowego
przekazu, a mimo to przyciągnął ponad 400 tys. ludzi. Ten zaplanowany na trzy
dni festiwal okazał się jednym z największych zlotów młodzieżowych końca lat
60. Jak wspominał Michael Lang, jeden z
twórców Woodstocku, „w czasach wojny w Wietnamie, niepokojów społecznych i
całkowitej obojętności rządu na nastroje Amerykanów, nagle pojawił się wielki
pokojowy ruch, który nie pozwolił wyrwać sobie nadziei”. Magazyn „Rolling Stone” uznał festiwal
za jedno z 50 wydarzeń, które zmieniły historię rock and rolla. Pomysłodawcami
festiwalu Woodstock byli: Michael Lang, John Roberts, Joel Rosenman i Artie
Kornfeld. Roberts oraz Rosenman finansowali projekt oraz umieścili reklamę w
„The New York Times” i „The Wall Street Journal” jako „Challenge International,
Ltd”, w której pisali, że: „Młodzi mężczyźni z nieograniczonym kapitałem
poszukują interesujących, legalnych możliwości inwestycyjnych i propozycji
biznesowych”.
Osobami, które się zgłosiły się do
prowadzenia festiwalu, byli Artie Kornfeld oraz Micheal Lang, który miał
doświadczenie jako promotor i zorganizował już ówcześnie największy festiwal na
wschodnim wybrzeżu, Miami Pop Festival, gdzie szacunkowo wzięło udział 100
tysięcy osób. Początkowo planowali stworzyć studio nagrań w Woodstock, jednak w
toku dyskusji postanowiono zorganizować festiwal, na którym wystąpiłoby kilku
znanych artystów. Jedyną osobą, która zastanawiała się nad rezygnacją z
projektu, był John Roberts. Ostatecznie postanowił dalej wspierać go finansowo.
Pierwszym zespołem, który podpisał kontrakt, był Creedence Clearwater Revival. Uczynił to w
kwietniu 1969 roku, zgadzając się zagrać za 10 tysięcy dolarów.
W festiwalu wzięło udział 33 artystów,
w tym m.in. Jimi Hendrix oraz Janis Joplin
Bilety kosztowały 18 USD w
przedsprzedaży i 24 USD w dniu koncertu (równowartość 114,60 USD i 152,80 USD z
2014 roku). Można było je kupić tylko w sklepach muzycznych w Nowym Jorku lub
przez skrzynkę pocztową w Radio City Station Post Office znajdującą się w
centrum Manhattanu.
Około 186 tysięcy biletów zostało sprzedanych jako zaliczki, a organizatorzy
spodziewali się, że na koncercie zjawi się około 200 tys. osób. Jednak w dniu
koncertu zaskakująco duża liczba chętnych uczestników spowodowała, że
organizatorzy ogłosili festiwal darmowym

W Polsce
- zespołem
który się identyfikował z subkulturą hipisowską był zespół Osjan, z którego
powstał zespół Maanam, a Olga Jackowska należąc
do ruchu hippisowskiego przyjęła imię Kora
- 74 Grupa Biednych z Ustki - najbardziej znana grupa hipisowska w latach 60, którego
założycielem był J. Izdebski.
- 74 Grupa Biednych z Ustki - najbardziej znana grupa hipisowska w latach 60, którego
założycielem był J. Izdebski.
- Idee
oraz odwołania do ruchu hippisowskiego można odnaleźć w tekstach Czerwonych Gitar („kwiaty we
włosach potargał wiatr”),
- Maryli Rodowicz („za duże buty miał mały żołnierz”)
- Maryli Rodowicz („za duże buty miał mały żołnierz”)
- Marka Jackowskiego („oprócz
błękitnego nieba nic mi dzisiaj nie potrzeba”).
- nieoficjalnym hymnem stała się piosenka Grosza nie mam. Zaczynająca się od słów: Ja o drogę się nie pytam, bo nieważny dla mnie czas.
- nieoficjalnym hymnem stała się piosenka Grosza nie mam. Zaczynająca się od słów: Ja o drogę się nie pytam, bo nieważny dla mnie czas.
- Poetą chętnie czytanym był Edward Stachura
- Przystanek Woodstock
- Przystanek Woodstock
- Najbardziej znaną instytucją wyrosłą z tego nurtu jest Wielka Orkiestra
Świątecznej Pomocy Jerzy
Owsiak przyznaje, że należał do grupy
mazowieckich hippisów, zapatrzonych na „swoich” amerykańskich „braci”, a
jego Przystanek Woodstock wyrósł z legendy Woodstock 1969, która w nim wzrastała.
Komentarze
Prześlij komentarz